تلگرام مارکتینگ » آموزشگاه بازارسازان | مرکز آموزش مهارت های بازاریابی و فروش
  • برای ثبت نام کلیک کنید
تکمیل ثبت نام
راهکارها


تلگرام مارکتینگ


بازاریابی در تلگرام جدیدترین راه دستیابی به مخاطبین علاقه‌مند به یک موضوع است که آن‌ها را به بلاگ ها، افراد و برندهایی که دوست دارند پیوند می‌دهد. تلگرام ابزاری هوشمندانه و بسیار پیچیده برای بازاریابی است. تلگرام پدیده جدید شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند بسیاری از مسائل بازاریابی در عصر دیجیتالیسم را حل کند:

-این اپلیکیشن از خرداد ماه سال 1392 توسط دو برادر راه اندازی شد.

-کاربران میتوانند براحتی گفت و گو کنند و پیامهای چندرسانه ای با سرعت بالا ارسال کنند

-تلگرام کاملا رایگان است و براساس ادعای سازندگان آن مقاصد سوداگرانه ندارد

-تلگرام فیلتر نیست

-امکان رمزنگاری پروتکل متن باز جهت افزایش ضریب امنیت دارد

-امکان عضویت در گروههایی با هزاران عضو را دارا میباشد

-بدون تبلیغات است

-. تلگرام به‌عنوان یک پیام‌رسان اجتماعی پا را از چت دونفره و گروهی فراتر گذاشته و ابزاری جدیدی بنام کانال را ارائه نموده است. دارنده کانال می‌تواند در هر زمان مطالبی را که می‌خواهد به اشتراک گذارد و هرلحظه ببیند چند نفر آن را دیده‌اند.  

o   عدم محدودیت در تعداد اعضا

o    امکان تعریف چند ادمین برای گروه

o    نمایش تعداد افرادی که پست ها را مشاهده کردند

o    عدم ارتباط اعضای گروه با هم ( فقط ادمینها به لیست اعضای گروه دسترسی دارند )

o    عدم امکان ارسال پیام توسط اعضا ( فقط ادمینها می توانند مطلب پست کنند )

o    امکان مشاهده مطالب کانال قبل از عضویت

o    عدم نمایش پیام عضویت یا ترک گروه کاربران در کانال

o   و امکان حذف پیام توسط ادمین از دیگر ویژگیهای منحصر بفرد کانالهای تلگرامی است.  

-تلگرام به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون هیچ هزینه‌ای بازاریابی دهان‌به‌دهان را پیاده کنند.

-بزودی شاهد امکاناتی مثل انتقال وجه در این اپلیکیشن خواهیم بود.

-برای کسب درآمد از تلگرام ۲ راه اصلی پیش روی شماست: معرفی و فروش محصولات و خدمات و ارائه لینک خرید، و یا بازاریابی محتوایی و ارائه آگهی

-روزانه بیش از 220 هزار عضو جدید

-روزانه بیش از 12 میلیارد پیام در تلگرام رد و بدل میشود

-روزانه بیش از 15 میلیون نفر از این اپلیکیشن استفاده میکنند

-نزدیک 20 میلیون کاربر ایرانی

-نزدیک به نیمی از تهرانی ها گفته اند که در این شبکه عضویت دارند.

-و ... .

(لازم به ذکر است اینها آماری است که در هنگام تالیف این کتاب که پاییز سال 1395 است تهیه شده و با سرعت رو به افزایش است)

تحلیل این اعداد ارقام به یک متخصص بازاریابی نشان می‌دهد که باید ابزار تلگرام را کاملاً جدی بگیرد.

همه گیر شدن تلگرام در ایران فرصت های زیادی برای کار و کسبها ایجاد کرد؛ از جمله امکان:

    ارسال پیام های تبلیغاتی به تلگرام

    گروه های تلگرام

    استیکرهای تلگرام

    رباتهای تلگرام

    اما در این میان کانالها یک فرصت کسب درآمد عالی ایجاد کرده اند:

•ابتدا نوع فعالیت خود در کانال را انتخاب کنید:

رسانه اطلاع رسانی از اخبار کار و کسبها

رسانه های آموزشی

رسانه های موضوعی ( مثلاً شعر، عکس و … )

توصیه میشود که تلفیقی از این فعالیتها را انتخاب کنید.

-سعی کنید این کانال را توسط چند ادمین متخصص مدیریت کنید.

-کانال را تبلیغ کنید تا اعضای آن زیاد شوند.

-میتوانید بصورت تهاتری با کانالهای مرتبط اقدام به تبلیغات و تبادل کنید، می توانید تبلیغ سایر کانالها و گروه های تلگرام، تبلیغ سایتها، تبلیغ محصولات و … را منتشر کنید و آنها نیز متقابلا این کار را بکنند.

-توجه داشته باشید که در صورت ارسال زیاد تبلیغات در کانال، به احتمال زیاد کاربران ناراضی شده و گروه را ترک خواهند کرد.پس در این مورد زیاده روی نکنید.  

-تصور برخی این است که تنها با ایجاد یک کانال تلگرامی و معرفی کالاها و خدمات خود در آن کار و کسبشان رونق می گیرد. این افراد از تلگرام تنها به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی در مورد محصولات خود استفاده می کنند و زمان و نیروی کافی برای ایجاد جذابیت در کانال تلگرامی خود صرف نمی کنند. در نتیجه بسیاری از کاربران از کانال تلگرامی آن ها و محصولات معرفی شده در آن رویگردان می شوند. بنابراین با اتخاذ یک استراتژی بازاریابی محتوایی بکوشید تا مطالب جذاب مرتبط با محصولات و خدماتتان را در لابلای متون تبلیغاتی ارائه کنید.

-به یاد داشته باشید که تلگرام با پیشرفت فناوری های ارتباطی، ظهور کرده و به زودی فناوری های جدیدتر پا به میدان رقابت خواهند گذاشت و ابزارهای کارآمدتر ارائه خواهند داد. بنابراین دیری نخواهد پایید که تلگرام را جزء فناوری های قدیمی و ناکارآمد تلقی خواهیم نمود و به رقیبان زیباروی تازه وارد دل خواهیم بست. پس بهتر است ضمن استفاده مناسب  از هر ابزار از ابزارهای جدید بعدی غافل نشوید.   

-محصول مرغوب ارائه کنید! توجه داشته باشید که هر فروش شما می‌تواند تبلیغ شما باشد و مسلما اگر مشتری از محصول و قیمت شما راضی باشد باز هم از شما خرید خواهد کرد.  

-برای پشتیبانی از محصولتان از پروفایل شخصی خودتان استفاده کنید و با این کار اعتماد مشتری را جلب نمایید.

-عضوهای فیک و غیرواقعی هیچ کمکی به شما نخواهند کرد و بعلاوه اعتماد مشتریان را سلب میکنند.

-امضا و نام و نشان کانال خود را در مطالب تولیدی تان جانمایی کنید. استفاده از واترمارک برای تصاویر و قراردادن اسم و لینک در شناخت و افزایش تعداد کاربران تاثیرگذار خواهد بود.

-هر از گاهی تصویر کانال را تغییر دهید تا در نظر مخاطبان فعال تر جلوه کنید.

-محتوایی تولید کنید که کاربران از به اشتراک گذاشتن آن لذت ببرند و پیام شما بصورت ویروسی منتشر شود.

-از دیگر شبکه های اجتماعی در اختیار خود نظیر اینستاگرام و همچنین دیگر کانالهای ارتباطی، برای تبلیغ کانال خود نهایت استفاده را ببرید.

-بانکی از مخاطبان خود ایجاد کرده و اطلاعات تماس آنها را ذخیره کنید تا اگر تلگرام به هر دلیلی از دسترس خارج شد بتوانید با آنها همچنان در ارتباط باشید. بعلاوه میتوانید مطلبی جذاب تهیه و برای آن یک لینک دانلود در تلگرام قرار دهید. اما برخلاف دیگر پستها آن را مستقیم در تلگرام منتشر نکنید بلکه فقط عنوانی جذاب و لینک آن به یک وبسایت یا صفحه فرود (لندینگ پیج - اگر سایت دارید بهترین حالت آن است که به جای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود هدایت کنید. صفحه فرود صفحه‌ای است که در آن ایمیل مخاطب را دریافت می‌کنید و به ازای آن یک هدیه به او می‌دهید. هدیه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، آموزش صوتی، فیلم یا هر اطلاعات جذاب دیگر باشد.) را در کانال قرار دهید.پس از آنکه کاربر به صفحه مورد نظر آمد لینک دانلود را تنها به شرط دریافت ایمیل، تلفن، .. در اختیار او قرار دهید. 

-اول آموزش بدهید و بعد بفروشید. شاید بلافاصله بگویید کار من آموزش نیست. مثلا فروشگاه لوازم خانگی دارم. حتی اگر لوازم خانگی می‌فروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم خانگی و بطور مثال طرز نگهداری از آنها و ترفندهای مرتبط است. همچنین می‌توانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد.  

-از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود و موجب توقف روی آن شود. اگر عکس‌هایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزه‌ای برای توقف بر عکستان ایجاد نمی‌کنید. افراد اغلب با عکس‌های زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص می‌شود حس کنجکاوی است.  

-در بخش توضیحات کانال که Bio نامیده می‌شود بدیهیات و موارد کلیشه‌ای ننویسید. همچنین از خودتان و کار و کسبتان بیش از حد تعریف نکنید. بیشتر بر پاسخ این سوال متمرکز شوید. چرا دیگران باید شما را دنبال کنند؟ مهم‌ترین مطلبی که باعث عضویت در کانال شما می‌شود ارائه دلیلی قانع‌کننده برای این کار است. در واقع خیلی واضح بگویید که با عضویت در کانال شما چه مزیتی به دست می‌آورند. بعلاوه میتوانید شماره تماس و یا یک آی دی شخصی را نیز در انتها بیاورید.

-برخی ابزار ترویجی نظیر کوپنهای تخفیف را به صورت کاملا انحصاری در اختیار اعضای کانال قرار دهید. در سایت و جاهای دیگر هیچ صحبتی از این تخفیف نکنید.

-در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید. اگر مطلبی را در سایت و یا حساب اینستاگرام منتشر کرده اید آن را در کانال قرار ندهید.